Når man bestiller mad fra en takeaway-app, er det ikke ualmindeligt, at man også skal betale for en bærepose. Men problemet er, at man ikke altid får den pose, man har betalt for. Det kan hurtigt blive til mange penge, da leveringstjenester som Foodora, Just Eat og Wolt har tusindvis af ordrer hver dag.
Flere kunder har på Trustpilot og Facebook klaget over, at de ikke altid får en pose med til deres bestilling. En læser af Ekstra Bladet skrev endda, at han førhen kunne vælge at undlade at betale for posen, men at det nu er en fast udgift.
Vagn Jelsøe, chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk, fastslår, at man ikke skal betale for noget, man ikke får. Han siger også, at man har krav på at få pengene tilbage, hvis man oplever at betale for en pose, som man ikke modtager.
Just Eat, Foodora og Wolt oplyser, at det ikke er dem, men restauranterne, der beslutter, om der skal være en poseafgift eller ej, og dermed også dem, der tjener penge på poserne. Det er også restauranterne, der har ansvaret for at sørge for en pose til bestillingen.
Fra 1. januar 2021 blev det forbudt at give bæreposer væk gratis i Danmark. Derfor skal man som minimum betale fire kroner for en afgiftspligtig bærepose, uanset størrelse og materiale. Tynde plastikbæreposer er også blevet forbudt, undtagen dem, der bruges i frugt- og grøntafdelingen i supermarkeder.
Danmarks Restauranter & Cafeer (DRC), restauratørernes brancheorganisation, har ikke kendskab til problemet på nuværende tidspunkt, men siger, at de vil undersøge sagen.
Det er vigtigt, at forbrugerne er opmærksomme på, hvad de betaler for, når de bestiller mad fra en takeaway-app. Hvis man oplever at betale for noget, man ikke får, bør man kontakte leveringstjenesten eller restauranterne og kræve sine penge tilbage.