Onsdag den 5 oktober vil der være en strejke blandt Wolt kurererne i Danmark. Wolt har indført en “Straight Line Policy” hvilket gør at kurererne risikerer at blive underbetalt.
Eksempelvis er der mange søer og mange “hjørner” i København, som gør at kurererne i mange tilfælde skal køre den dobbelte distance for at levere, men stadig kun bliver betalt efter “Straight Line” princippet. Det gør de nu op med.
Strejken i København starter kl 11:45 på Nørrebro station og vil bevæge sig mod Wolts kontorer kl 13:45 hvor de vil vise deres utilfredshed indtil kl 14:30
Lidt om WOLT:
Wolt blev grundlagt i 2014 af 6 stiftere, herunder Miki Kuusi, den tidligere CEO for Slush. Wolt har hovedkvarter i Helsinki, Finland, og Miki Kuusi er CEO. Senere skiftede to på hinanden følgende Slush CEO’er, Riku Mäkelä og Marianne Vikkula, også til Wolt[3].
I maj 2021 opererer Wolt i 23 lande og over 180 byer, herunder Tampere, Turku, Tallinn, Riga, Stockholm, Vilnius, København, Prag, Prag, Brno, Baku, Tbilisi, Athen, Tel Aviv, Berlin og Tokyo. Wolt har over 45.000 købmandspartnere, 90.000 kurerpartnere og 12 millioner registrerede kunder (tal fra juni 2021).
Wolt har rejst 856 mio. dollars i finansiering fra investorer, herunder ICONIQ Capital, Highland Europe, 83North, EQT Ventures, Tiger Global, DST Global, Prosus, KKR, Coatue, Inventure, Lifeline Ventures, Supercells grundlægger og CEO Ilkka Paananen og Nokia-formand Risto Siilasmaa, blandt andre. Den seneste finansieringsrunde blev annonceret i januar 2021. I november 2021 havde Wolt over 4.000 ansatte på tværs af sine kontorer i 23 lande.
Wolt blev placeret på andenpladsen i 2020-udgaven af FT:1000 Europe’s Fastest Growing Companies 2020 udgivet af Financial Times.
I november 2021 blev det annonceret, at Wolt blev fusioneret med DoorDash gennem en aktieombytning, hvilket gav Wolt-aktionærerne et mindretal af aktierne i DoorDash for en handel til en værdi af 8,1 mia. dollar. I juni 2022 gennemførte DoorDash overtagelsen.
Artiklen fortsætter under billedet…


DK N har interviewet et bud, som gerne vil være anonym. Her er et uddrag af interviewet:
Er strejken forårsaget af “straight line-politikken”? Eller er der mere, der støtter strejken?
- Ja, men vi kræver også, at de giver os weekendbonuserne tilbage, og at gebyret stiger til 45 kr. på grund af inflationen.
Er Wolt normalt et godt firma at arbejde for?
- Ja, det er det. Fordi vi kan arbejde, når vi vil. Men der er nogle ting som har forringet arbejdsbetingelserne.
Vil strejken kun foregå i København, eller er der planlagt strejker i andre dele af landet? F.eks. i Jylland/Aarhus?
- Ja, faktisk vil strejken også ramme i Aarhus
Hvad vil I opnå med strejken?
- At de (Wolt: red) øger vores betalinger på grund af inflationen i priserne (husleje, benzin, mad osv.)
Hvad er det bedste ved Wolt?
- At man kan arbejde når man vil, og så meget man vil.
Hvad er det værste ved wolt?
- De fastholder en politik om ikke at hæve grundlønnen for en opgave. Priserne er steget, og det påvirker os som alle andre arbejdstagere. Mange af dem der arbejder i Danmark har haft fordele, undtagen os.
Straight Line politikken for at levere ordrer er ikke noget som kommer budene til gode – tværtimod. Wolt betaler levering af en ordre fra Østerbro til Reffshalhoen ca. 2,5 kilometer og den afstand er i en lige linje. Men virkeligheden er, at man skal over broer og kanaler, som tager tid, og den tilbagelagte afstand er meget længere.
Lige på den personlige side – hvor gammel er du, og hvor længe har du arbejdet for wolt?
- Jeg er 34 år gammel, og jeg har arbejdet for Wolt i 2 år nu.
Hvor mange dage vil strejken vare – Er det over flere dage eller er det kun i morgen?
- Indtil videre er det kun imorgen som er planlagt
Har du ekstra kommentarer?
– Vi vil bare gerne have, at alle skal vide, at det er hårdt at arbejde for Wolt. Det er ikke let at køre, gå, cykle ud på regnfulde, blæsende eller snefulde dage. Mange gange falder alle disse variabler sammen, og vi vender trætte og kolde retur til vores hjem. Mange af os vælger dog at arbejde på grund af de fleksible arbejdstider, og fordi mange af os kan lide at være på gaden på trods af, at det er et tungt arbejde. Vi ønsker at blive hørt, og at vores arbejde bliver respekteret på ligefod med andre beskæftigelser. Intet andet end det.
DK-N DK takker for interviewet til den unavngivne Wolt medarbejder.
Herunder et uddrag fra gruppen Independent Wolt Couriers – Denmark
“Lad os tale om en af de ting, som vi har indført i vores system. Wolt betaler os, kurererne, i et “STRAIGHT LINE MEASURE SYSTEM”, det er så uretfærdigt, som det lyder 😡 I en by, hvor der er søer, jernbanestier, broer, torvegader, store parker og flere andre ting, kan kurererne ikke blive betalt i et “lige linje målesystem.”
Her har vi et eksempel det uretfærdige system Wolt bruger til at aflønne os med:
Ordren er betalt af Wolt 2,61 km. Men kureren skal køre 6,8 km for at levere denne ordre, så der mangler 4,19 km at blive betalt.
Har du foretaget dine beregninger? Hvad mener du?”


Hvad er “Straight Line” princippet egentligt? – på godt gammelt dansk, betyder det fugleflugtslinie. Kurererne hos Wolt betales for distance pr. levering – det virker lidt omsonst hvis man skal køre en omvej på 2,6 km for at levere – det er dét strejken skal gøre op med.
Støt Wolt Kurererne her > STØT