• 20. januar 2025 1:05

Nyheder fra hele verdenen

Klumme: Dannelse til revurdering

Jeg sad netop og læste min gamle danskstil fra min studentereksamen fra 2007. Ganske interessant, at genlæse noget så gammelt, for så at opdage, at det stadigt er relevant. Surprising? Not!

Min danskstil fra anno 2007 omhandler ”kundskaber og dannelse”, hvor jeg ihærdigt diskuterer den danske skole, og om hvorvidt den er ved at blive omdannet til ”den sorte skole” – og dét er altså for 16 år siden. Dengang havde jeg en forhåbning om, at det ikke ville blive tilfældet, og at fællesskabet ville fylde mere på dagsordenen i fremtiden – altså i tiden efter 2007, men dette er dog ikke just tilfældet. Tværtimod. I dag diskuterer vi stadig, og vi kæmper stadig for at emner som fællesskab, trivsel, motivation, og ikke mindst venskaber skal indgå i den danske skolemodel.

Vi kæmper for, at de personer, som er tættest på børnene – altså særligt lærere – opnår frihed og indflydelse, således at de også opnår arbejdsglæde.

Er det ikke lidt skræmmende, at vi i år 2023 stadig skal kæmpe for den slags? Hvordan kunne det gå så galt?

Marie H. Hermansen, formand for Danske Skoleelever, giver blandt andet udtryk for, at ”alt for mange elever ikke synes, at det er sjovt at gå i skole”, og de mangler motivation i deres hverdag. Samtidig udtrykker hun, at det grundlæggende set handler om mangel på accept af de, der sidder på skolerne. Altså, at lærerne skal have indflydelse på hverdagen. Ensformig undervisning, for meget skærmtid, og for lidt kreativitet er især elementer som er med til at påvirke elevernes humør, og dermed mister de motivationen. Dette er en virkelig sørgelig udvikling, særligt når jeg selv tænker på hvor dejlig min skoletid var, og hvor motiverende det var, at gå i skole. Og det på trods af nogle personlige udfordringer. Selvom lærerne i dag gør deres bedste, er det de politiske beslutninger som træder dem over tæerne.

Der skal en ændring til, for dagens elever er Danmarks fremtid. Skolen bør være et sted hvor ens personlighed dannes; man skal blive til nogen, og ikke noget. Netop dette vil medvirke til, at vi vil skabe trygge rammer for eleverne, og give dem den nødvendige bagage for resten af livet, således at de kan indgå i fællesskabet, men som dannede individer. Lad de unge udforske og udvikle sig. Det er jo sådan, vi lærer, ikke?

Noget tyder desværre på, at det er blevet værre og værre med årene. De danske elever mistrives, og der er gået bananas i jagten på at opnå 12-taller. Vi fejrer dem alle. Alle dem, som får 12 i hvert evigt eneste fag. Vi glemmer ”last bencheren”, vi glemmer den kreative, vi glemmer faktisk ALT. Det eneste der er fokus på, er en eller anden syg form for samlebåndarbejde, hvor det ene 12-tal efter det andet løber afsted på båndet, ned i en ubrugelig spand, fordi den enkelte elev ikke er mentalt udrustet til at begå sig i samfundet.

Vi ser flere og flere unge blive diagnosticeret med psykiske sygdomme, og de bliver stigmatiseret som besværlige, eller endnu værre: uduelige. Hvor er vi egentligt på vej hen?

Abita Jiny Balakrishnan

By Abita Jiny Balakrishnan

Journalist, og klummeskribent hos DK-Nyheder

Følg DK Nyheder

Hjælp os med at vokse og fortsat levere gratis interessant indhold ved at følge os på Facebook


This will close in 54 seconds