• 30. november 2022 23:43

Nyheder fra hele verdenen

Sådan scorer du dit drømmejob!

Hancock

Af Hancock

okt 28, 2022

Sådan får du et drømmejob.

Der er mange måder at få et job på. Metoderne varierer alt efter, hvilken type job du er ude efter, og hvilken branche og hvilken konkurrenceevne jobbet har. Nogle finder måske netværk og personlige forbindelser effektive i deres jobsøgning, men mange mennesker er afhængige af den traditionelle metode med at søge og komme til samtale om et job.

Processen kan være skræmmende, men disse strategier kan hjælpe dig med at få klarhed og selvtillid, når du begiver dig ud på din rejse.

1. Reflekter over dine karriereønsker.
Mens du måske forsøger at sætte dig ned og søge ethvert job, som du er kvalificeret til, kan det være en mere tilfredsstillende og produktiv måde at starte en jobsøgning på at tage sig tid til at vurdere dine karrierehåb og drømme på. Hvis du tænker over, hvad der får dig til at leve op, kan det hjælpe dig med at indsnævre din søgning til at målrette den mod specifikke roller og karrierer.

Forestil dig din karrieremæssige fremtid. Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe dig:

Er du passioneret omkring en bestemt sag eller branche? (Måske bliver du begejstret over at støtte teaterkunst eller er interesseret i finansiering på nye markeder).

Ønsker du at blive leder af et team eller en organisation, eller foretrækker du at være en kreativ og uafhængig producent?

Hvilke lønmål har du? Ønsker du at tjene en sekscifret løn?

Sætter du pris på teamets sammenhold og samarbejde?

Hvilken livsstil ønsker du?

Hvilke kompetencer bringer du med dig til en jobfunktion? (Er du f.eks. god til at overbevise folk gennem mundtlig eller skriftlig kommunikation, eller er dine evner mere egnet til patientpleje?)

2. Undersøg potentielle brancher og jobfunktioner.
Tænk dernæst over de typer brancher eller roller, som du enten har erfaring med, eller som vækker din interesse. Undersøg f.eks. alt, hvad du kan om fødevare- og drikkevareindustrien, hvis det er et forretningsområde, der interesserer dig. Har du overvejet en karriere inden for IT, dataanalyse, markedsføring eller UX-design?

Lad os sige, at du har en uddannelse inden for markedsføring; er du interesseret i at gøre karriere inden for dette område? Hvis ja, ønsker du at arbejde for et bureau eller internt for en virksomhed eller nonprofitorganisation? Hvilken type markedsføring ønsker du at specialisere dig i – måske markedsføring på sociale medier, digital markedsføring eller indholdsmarkedsføring? Gå i dybden med din søgning for at forstå de forskellige roller, du kan spille inden for et område eller en branche.

Hvis du tænker mere på din livsstil, kan du overveje fjernjobs, job, hvor du kan rejse, eller job, der er bedre egnet til introverte personer.

3. Identificer dine færdigheder.
Når du har en bedre idé om dine karrieremål, og hvilke typer job du er interesseret i, skal du tænke over, hvordan dine erfaringer kan anvendes i disse roller. Identificer dine færdigheder og hvor de kan anvendes, herunder tekniske færdigheder og arbejdspladsfærdigheder, som du har erhvervet i dit personlige og professionelle liv.

Hvis du søger dit første job, kan dine færdigheder komme fra andre aktiviteter, frivilligt arbejde eller fra dagligdagen (f.eks. pasning af børn eller søskende). Hvis du skifter job eller skifter karriere, kan du udnytte tidligere erhvervserfaringer til at finde tekniske færdigheder som dataanalyse eller dataindtastning og arbejdspladsfærdigheder som lederskab, kreativitet og kritisk tænkning.

Opbyg de rigtige færdigheder til det job, du ønsker
Kig ind i fremtiden. Passer de job, du søger, ind i den karriere, du ønsker? Hvis ikke, og hvis dine færdigheder ikke er nok til at drive dig fremad, kan du overveje at opbygge dine tekniske færdigheder for i sidste ende at få et job, der passer til dine færdigheder og din livsstil og giver dig en fast løn.

4. Opbyg din tilstedeværelse på de sociale medier.
Nu finder folk mere end nogensinde før job på LinkedIn. Faktisk bliver seks personer ansat hvert minut på LinkedIn. Et flertal af rekrutteringsfolk (omkring 87 procent) bruger det under ansættelsesprocessen, især når de gennemgår kandidater. Din LinkedIn-profil bør afspejle dit aktuelle CV sammen med links til projekter, videoer og indhold, som du har arbejdet på. Et professionelt, venligt profilbillede hjælper rekrutteringsfolk med at sætte et ansigt til navnet, mens en liste med punktformede resultater ved hjælp af nøgleord kan øge din troværdighed.

Selv om du ikke nødvendigvis bliver ansat ved at skrive på LinkedIn, skaber deling og likes af dine indlæg engagement og kan hjælpe dig med at blive bemærket af potentielle arbejdsgivere. Hvis du beslutter dig for at skrive, kan du overveje at dele billeder og resuméer af projekter, du har arbejdet på, eller artikler, der viser din branchekompetence.

Du kan endda kontakte rekrutteringsfolk på LinkedIn ved at sende en anmodning om at oprette forbindelse eller sende dem en besked via InMail. Når du udarbejder din besked, skal du forklare, hvem du er, hvad du leder efter, og hvorfor du håber at komme i kontakt med dem. Og endnu vigtigere, hvilken værdi du kan tilbyde en eventuel virksomhed.

Endeligt skal du rydde op i din tilstedeværelse på andre sociale medieplatforme. Slet alle belastende billeder, som f.eks. at du ryger hash, drikker alkohol, eller andre aktiviteter, der kan opfattes som uprofessionelle. Hold dine sider private for at opnå yderligere sikkerhed.

Ikke et billede du ønsker en fremtidig arbejdsgiver skal se.
Stilen på dette billede kan du bedre være bekendt, overfor en eventuel kommende arbejdsgiver.

5. Gennemfør informationsinterviews.
Det kan være svært at bryde ind i en ny branche eller et nyt område, især hvis du er usikker på, om den pågældende karriere er den rette for dig. Det er her, at informationsinterviews kommer ind i billedet. Jobsøgere kan gennemføre denne type interview for at få indsigt i et fremtidigt område eller en jobfunktion.

Sådan fungerer en informationsinterview:

Beslut dig for, hvad du vil vide.

Kontakt dig og anmod om et møde.

Udarbejd en liste over spørgsmål at stille.

Lær din interviewperson at kende.

Send en takkemail.

Hold kontakten.

Informationsinterviews opbygger relationer, giver dig øvelse i at interviewe og åbner endda op for fremtidige muligheder, især hvis du gør dig umage med at holde kontakten med din interviewperson.

6. Skræddersy dit cv.
For hvert job, du søger, er den bedste praksis at tilpasse dit CV til jobbeskrivelsen. Rekrutterings- og ansættelseschefer vil gerne se, at du har forstået deres ethos (etos), tone og overordnede sprog og også kan tale det – hvilket betyder, at dit CV afspejler deres specifikke jargon (“creative briefs” i stedet for “creative requests”). Dine erfaringer skal matche stillingsopgavens krav, og nogle gange skal du fremhæve eller endda udelade visse færdigheder og erfaringer. Dobbelttjek altid dit cv for stave- og grammatikfejl.

Det er ikke nok at udarbejde dit CV for at vise, at du er en ideel kandidat. I dag filtrerer ansøgertracking-systemer (ATS) jobansøgninger, så du skal sørge for strategisk at medtage nøjagtige nøgleord og sætninger fra jobbeskrivelsen i dit CV.

7. Skriv en skræddersyet ansøgning.
Det lyder måske som en masse ekstra arbejde, men du behøver ikke nødvendigvis at skrive et helt nyt “gækkebrev” til hver jobansøgning. Hvert ansøgning du sender, skal dog helt sikkert afspejle din begejstring for det specifikke job, du søger. Du kan oprette en grundlæggende skabelon til en ansøgning for hver type job og markere de steder, hvor du vil tilpasse oplysningerne til det enkelte job. Dette kan nemt gøres i bl.a Microsoft Word.

Hvis du f.eks. søger tre typer job, f.eks. kommunikationskonsulent, specialist i sociale medier og marketinganalytiker, kan du oprette tre separate skabeloner til ansøgningerne. I hver skabelon skal du liste specifikke færdigheder og erfaringer, der er relevante for hver jobtype. Når du så tilpasser din ansøgning til jobbet, kan du udskifte din interesse for den ene virksomhed med en anden og tilpasse dit sprog til den.

8. Forbered dig grundigt på samtalen.
Interviewprocessen kan være intimiderende. Det er nyttigt at huske, at en samtale er en tovejssamtale – selv om det kan virke som om du skal bevise dit værd over for en arbejdsgiver, er det også en mulighed for at vurdere, om arbejdsgiveren og rollen vil være tilfredsstillende for dig. Forberedelse til en samtale kan hjælpe dig med at føle dig mere sikker, så du præsenterer dig selv i det bedst mulige lys.

For at forberede dig kan du overveje at skrive ned eller sige dine svar på de mest almindelige spørgsmål til en samtale højt. Tænk over rollens ansvarsområder, de færdigheder, der er nødvendige for at udføre rollen, og de spørgsmål, som en ansættende leder kan stille for at afgøre, om du passer til rollen. Rollen kan kræve flere samtaler.

Hvis din samtale er virtuel, hvilket mange indledende screeninger er, kan du overveje at øve dig på prøveinterviews med en ven for at sikre, at din tone og dit kropssprog udtrykker din entusiasme korrekt over internettet/mediet. Desuden kan små justeringer af din opsætning gøre en forskel. Ryd op i din baggrund, og sørg for, at dit internet, kamera og mikrofon er stabile og klar længe før interviewet begynder.

Hvis du forventer, at intervieweren vil stille strukturerede adfærdsspørgsmål, er det en god idé at skrive flere STAR-scenarier (situation, opgave, handling, resultat / situation, task, action, result) ned og beskrive dem højt. Ved panelinterviews skal du forsøge at huske hver enkelt persons navn og have øjenkontakt med hver enkelt interviewer, mens du taler.

Jobspecifikke interviewspørgsmål
Nogle job har meget tekniske færdigheder og ansvarsområder, som rekrutteringsmedarbejderne stiller spørgsmål ind i, for at vurdere kandidatens evne til at udføre dem. Her er en vejledning fra jobindex som viser hvordan du forbereder din elevatortale.

9. Send en e-mail med en tak.
Send altid, altid en opfølgende e-mail for at takke dine interviewere for deres tid. Den bedste praksis er at skrive et par sætninger om de højdepunkter fra samtalen, som du har været optaget af, og at gentage din begejstring. Denne enkle handling af høflighed og taknemmelighed kræver ikke meget tid, men kan være med til at styrke en ansættende leders beslutning om at ansætte dig.

10. Forhandle om løn og fordele.
Tillykke! Efter ansøgning, forberedelse, interview(s) og takke-mails har du fået jobbet. Nu er det tid til at forhandle om din løn og dine fordele.

I dag er det kulturelt acceptabelt og forventes endda, at du vil forhandle. Der er gode chancer for, at jobbrevet kommer med lønoplysninger. En god tommelfingerregel er i tvivlstilfælde at forhandle 10-20 % over deres oprindelige tilbud, ud over tillægspakken af fordele. Ofte vil disse pakker være ens for alle ansatte i en virksomhed, men bonusser ved årets udgang, signeringsbonusser og betalt fritid (PTO) kan variere. Lav din research, og du er velkommen til at afklare eventuelle spørgsmål med den ansættende leder, inden du accepterer et jobtilbud.

Hancock

Hancock

Ansvarshavende chefredaktør på DK-N DK